Skip to main content

khas buat semua SAHABAT...

assalamualaikum wrb...

emm.. hari ni x tau nk post entry ap plak. nanti nk fikr jap yer... huhu..

haa!!! dah dpt. kui3...
tetibe teringat kat SAHABAT.

S.A.H.A.B.A.T

ape erti sahabat. ad org kate, sahabat ni macam puzzle. x lengkap puzzle tuh kalau tiada sahabat.
ad org kate gak, sahabat ni boleh jd mcm ahli keluarga kite sendiri.
shbt sehidup semati lar.. huhu.. mcm2 kata2 y nak menggambarkan kemurnia ikatan y digelar SAHABAT.
sahabat jugak bnyk mempengaruhi hidup kite. ad pendapat ckp, kalau baik sahabat kite tuh, maka baiklah kite dan sebaliknya. emm.. btul ke?

bile bincang soal memilih shbt, pernah terdengar tentang kata2 ni,
"jika kamu berkwan dgn penjual wangian, maka bau harum itu akan melekat pada kamu. dan jika berkwan dgn tukang besi, bau busuk besi itu akan melekat pd kamu."
apakah mksd itu? adakah penting utk memilih shbt?

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Teman yang baik dan teman yang tidak baik itu diumpamakan seperti pembawa kasturi dan peniup api, maka si pembawa kasturi mungkin memberikan kasturi itu kepada kamu atau kamu dapat membelinya, atau kamu dapat mencium baunya yang wangi. Bagaimanapun peniup api mungkin membakar pakaianmu atau kamu dapat mencium baunya yang busuk.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

melalui pengalaman sendiri..emm.. teringat zaman kecik2... sahabat sepermainan. mcm mane agaknye yer... menjangkau ke alam sekolah rendah ( SK seri budiman, KT). bertemu dgn rmai lagi shbt bru. dpt tgk mcm2 ragam shbt. kenakalan shbt2 membuat diri ini kadang2 tersenyum sendiri. sekejap shja mase berlalu... ingt lagi jln2 satu kampung naik basikal. stdy grup same2 mase nk UPSR.

melangkah ke alam sekolah menengah ( SMK Mak Lagam, Kemaman). fuhh... memang best. mase form 1 memang segan giler. ye lar. kat sekolah tu, tiada sorng pom y sy kenal. haha.. sabr je.. lame kelamaan, ukhuwah kami semakin erat. smpailah ke tingkatan 5. hubungan kami mcm adk beradik. maklum saje, sekolah berasrama. jauh dari keluarga. shabat lah tempat utk meluahkan perasaan dan menghibur hati.

ketika di sekolah menengah ni, bnyk y sy belajar tentang sahabat. selain itu, kwn2 y sy kenal di mane2 kem ( TLC, KEM NILAM, etc), UiTM PUNCAK ALAM, pre-medic rusia, atau di mana2 saje... bnyk y sy belajar drpd kamu semua.... pengalaman y kamu berikan itu amatlah berharga...
gambar hiasan- bersahabatlah kerana Allah....

 seriusly nk ckp. pilihlah shbt elok2..

Hendaklah bersahabat dengan orang yang bertakwa dan beriman
Sabda Baginda bermaksud: “Jangan kamu bersahabat melainkan dengan orang yang beriman dan jangan berikan makan kecuali kepada orang yang bertakwa.”(Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi).
Hindari daripada berkawan dengan yang buruk perangai dan akhlaknya
Ibn Asakir menceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Jauhilah kawan yang buruk (akhlak dan perangainya), kamu akan dikenali sepertinya.”
Sabda Baginda lagi : “Seseorang itu berada atas cara hidup kawannya, maka perhatikanlah tiap seorang daripada kamu, siapakah yang didampinginya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Abu Daud).

akhir kata. pilihlah sahabat y terbaik. jalinlah ukhuwah itu atas satu ikatan suci y diredhai Allah. sygilah shbt kamu sebelum terlambat...

buat semua SAHABAT2 sy y penah mengenali diri ini. jutaan terima kasih kerana menjadi sahabat sy. x kire sama ada kite kenal hanya sehari atau pun sudah lame. once we are friend, forever we're friends. rindu dan syg sama kamu semua. harap hubungan kita diredhai ALLAH.. amin,.. jka kita x sempat nk berjumpa di dunia ini insyaAllah, di syurga nanti kita akan dipertemukan. buat shbt, teruskan perjuangan kamu semua dalam menjadi khalifah di muka bumi ini. insyaAllah....
semoga hubungan kite diredhai Allah..... amin..

Ya Allah,
Engkau kekalkanlah ikatan ukhuwah yang kami bina ini. engkau redhailah perkenalan kami ini.
jadikanlah pertemuan kami ini sebagai satu permulaan kearah membina ukhuwah islamiah y utuh. 
kekalkanlah hubungan kami ini sebagai khalifah y menegakkan agama-MU.
akhirilah hubungan kami ini sebagai syuhada y berjuang kerana-Mu.
sesungguhnya Engkaulah y mempertemukan kami dan Engkau jua lah y memisahkan kami.
amin ya rabbal 'alamin...

assalamualaikum wrb...
salam ukhuwah..

Comments

  1. amin...tke care..smoga sntiasa tbah n kuat.. n gud luck in everything..insyaAllah...

    as we go on...
    we remember..
    all da time we had together..
    as our life changes..
    comes whatever...
    we will still be..
    FRIENDS FOREVER...

    ReplyDelete

Post a Comment

tinggalkan pesanan

Popular posts from this blog

teks syarahan: kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang

Bismillahirrahmanirrahim… ( Selawat ) Ribuan terima kasih saudara/saudari pengerusi majlis. Barisan panel hakim yang sentiasa tegak berpaksikan kebenaran, Serta muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Assalamualaikum wrb
Kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang, wahana hebat, tajuk syarahan saya pada hari ini. Sebelum kata demi kata disusun rapi, sebelum ayat demi ayat dilontarkan, izinkan saya melakukan sedikit pendefinisian tajuk ideologi saya ini. Kemantapan boleh diistilahkan sebagai keadaan yang mantap atau stabil. Manakala akidah beerti kepercayaan dan keyakinan yang betul serta sahih yang bertapak di dasar hati tentang Allah dan Rasul. Seterusnya istilah melahirkan boleh ditafsir sebagai mengadakan atau mewujudkan. Frasa modal insan membawa erti modal yang ada pada seseorang insan, seperti ilmu pengetahuan, dan kekuatan mental, fizikal serta rohani. manakala Cemerlang pula menurut kamus dewan membawa maksud menyerlah atau menonjol. Konklusinya, kemantapan akida…

esei: negeri bersih, rakyat sihat

Hadis baginda Rasulullah s.a.w. bermaksud, amat jelas kepada kita semua. Ia secara langsung menekankan tentang peri pentingnya kebersihan itu dalam kehidupan seorang muslim dengan meletakannya sebagai sebahagian daripada imannya. (riwayat Ahmad, Muslim, al-Tirmidhi dan Ibn Majah)
Potongan hadis di atas jelas menggambarkan bahawa agama Islam amat menekankan aspek kebersihan. Malah, semua agama di dunia ini juga amat menekankan aspek kebersihan dalam kehidupan beragama. Ini jelas menunjukkan bahawa kebersihan amat penting dalam kehidupan seharian kerana kebersihan merupakan pemangkin kepada kesihatan manusia. Bertunjangkan kepada perkara tersebut, langkah sederap telah diambil oleh pihak Kerajaan Negeri Terengganu bagi memastikan semua rakyat di negeri bertuah ini sihat disamping persekitarannya yang bersih. Negeri Bersih Rakyat Sihat. Menyelusuri bait kata “Negeri Bersih, Rakyat Sihat” pelbagai perspektif mahupun lontaran idea dapat kita berikan. Hasrat murni pihak kerjaan negeri dibawa…

Pelukis Jalanan

Tajuk:Pelukis Jalanan
Penulis:Teme Abdullah
Penerbit: IMAN Publications
Genre: Perkongsian Pengalaman, travelog serta motivasi.

Sinopsis dari buku:

Kisah si pelukis jalanan.
-Dapat biasiswa ke luar negara
-Terkandas di A-Level
-Sambung belajar di UK dengan biaya sendiri
-Kerja di fast food restaurant untuk servive
-Bank account balance = 0.00
-Ditikam belakang oleh rakan sekelas
-Sebulan makan nasi+telur+garam
-Mula melukis di jalanan
-Lukisan mula menempah nama di Instagram
-Dikenali sebagai Teme, si Pelukis Jalanan

***
"Jika diberi peluang berpatah balik masa, perbetulkan semuanya, mengelak kegagalan berlaku, dan hidup dengan selesa, aku akan memilih untuk tidak lakukannya. Kerana pengalaman inilah anugerah bernilai Allah kepada aku." -Teme Abdullah

Ulasan:

Teme. Apakah itu? Nama yang pada mulanya amat janggal bagi aku namun setelah membelek mukabuku (facebook) milik beliau, aku kagum dengan lukisan-lukisan beliau. Unik dan cantik. Ketika di Mosko lagi aku menyimpan hasrat untuk mendapatkan …