Skip to main content

Posts

Showing posts from August, 2012

petua dulu-dulu : menghilangkan batuk

assalamualaikum...

ok, kali ni aku nak share sedikit petua untuk hilangkan rasa batuk. ni adalah cara alternatif selain menggunakan ubatan dari pihak hospital. bukan niat aku untuk menidakkan ubatan hospital itu, tetapi apa salahnya kita mencari ikhtiar yang lain pula kan?



BAHAN-BAHAN


1/2 biji limau kasturi

1 sudu besar kicap manis (sos soya)




CARA-CARA

perahkan limau kasturi di dalam kicap dan sedia untuk minum.



"sesungguhnya yang mengubati penyakit itu adalah Allah SWT. kita sebagai hamba-Nya hanya mampu mencari ikhtiar dan berusaha mengubatinya. berdoalah kepada Allah dan bertawakalah kepada-Nya..."

wassalam

15 perkara menarik mengenai Masjidil haram

1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti paling stabil. 2. Tekanan gravitinya tinggi, dan di situlah berpusatnya bunyi-bunyian yang membina yang tidak boleh didengar oleh telinga. 3. Tekanan graviti yang tinggi memberi kesan langsung kepada sistem imun badan untuk bertindak sebagai pertahanan daripada segala serangan penyakit. 4. Graviti tinggi = elektron ion negatif yang berkumpul di situ tinggi=doa akan termakbul kerana di situ adalah tempat gema atau ruang dan masa serentak. 5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dikesan frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalaman kembali tinggi, penuh bersemangat untuk melakukan ibadat, tidak ada sifat putus asa, mahu terus hidup, penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah. 6. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah. 7. Malah teknologi satelit pun tidak boleh meneropong apa yang ada di dalam Kaabah. Frekuensi radio tidak mungkin dapat membaca apa-apa yang ada di dalam Kaabah ker…

mencari malam 1000 bulan...

assalamualaikum...



Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. (Al-Qadr 97:3


Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); (Al-Qadr 97:4)


insha Allah, smoga kita sama-sama terus meningkatkan usaha untuk terus mengejar dan mencari malam yang penuh barakah itu...

ya Allah, pertemukanlah kami dengan malam yang penuh dengan kenikmatan ini. sesungguhnya Engkaulah yang mengatur segalanya. ya Rabb, kuatkanlah diri kami bagi terus beribadat kepada-Mu dan istiqamah kan lah diri kami ini.. ya Rahman, Ya Rahim, sesungguhnya Engkaulah yang Maha berkuasa.

ameennn...


let's kick out the JAHILIYYAH(s)

erkkk... jahiliyah? ape tu? ieeewwwww..... pelik nye bunyi. arghhh....

assalamualaikum semua!

hari ni mari kita nak berkenalan dengan si JAHILIYYAH ni ye. haaa... aku pasti ada antara korang semua ni kenal kan dengan si jahiliyah. ok, buat yang tak mengenali jahiliyah ni, mai aku nak habaq kat korang naaa... oppsss.... tapi aku ni bukanlah selayaknya memberi definisi 'jahiliyah' ini. tapi aku akan mencuba atas apa yang aku faham... ^_^

untuk memudahkan korang memahami erti kata jahiliyyah itu, aku menampilkan maksud yang simple lagi senang difahami. Jahiliyyah membawa pengertian segala perkara yang bertentangan dengan islam. so, setakat ni boleh "go on" lagi? inhsa Allah.

JAHILIYYAH DALAM KEHIDUPAN

dalam kehidupan kite seharian ni, tanpa kite sedar kite telah melakukan banyak perkara jahiliyyah yang amat merugikan kite. dari mula kite bangun tidur, sampailah kite nak tidur semula. perkara jahiliyyah ni kadang kala kite nampak macam ok je.. macam tak ade ape2, tapi re…

essay: the state clean, healthy people.

this entry was translated by "google translate" from the entry of 'esei: negeri bersih rakyat sihat'. maybe it had some mistakes in grammar, spelling and so on. I am apologize.
Hadith of Rasulullah s.a.w. means, it is clear to us all. It directly emphasizes the importance of cleanliness in the life of a Muslim to place it as part of the faith. (Reported by Ahmad, Muslim, al-Tirmidhi and Ibn Majah)

Deduction of the above hadith clearly illustrate that Islam emphasizes hygiene and cleanliness. In fact, all religions in this world is also emphasis on hygiene in religious life. This clearly shows that hygiene is important in everyday life because cleanliness is a catalyst for human health. Built on the matter, one great step taken by the State Government to ensure that all people in this blessed land a clean healthy environment as well. Net State Healthy People. Down the temple of the word "State Clean, Healthy People" multiple perspectives and throwing ideas w…

Graduan Universiti Tarbiyah?

Assalamualaikum wrh....
Macam mane puasa kali ini? Harap-harap gempak la ye... erkkk, bkn gempak sakan membeli belah ataupun memborong juadah berbuka puasa tetapi gempak dalam melombong pahala melalui ibadat kite. Mudah-mudahan segala perlombongan serta pelaburan kite mendatangkan hasil yang lumayan. Insha Allah.

BERPUASA ATAU BERLAPAR?

Aku pasti mesti ramai diantara kita yang sdah acap kali mendengar kata-kata yang membawa kepada pengertian berpuasa itu sendirikan? Puasa bukan sahaja menahan diri daripada makan dan minum tetapi kite juga mesti mengawal nafsu dari melakukan maksiat. Ramai diantara kita yang beranggapan bahawa puasa tu sekadar kita tidak makan serta minum dan perkara lain tidak perlu
dijaga. Eh, korang! Tak rasa kerugian ke disitu kerana kita hanya mendapat letih sebagai 'ganjaran'. Lihatlah 'keluarga besar' kite di luar sana yang masih seronok bergelumang dalam maksiat. Mereka berpuasa tetapi mereka berpegangan tangan antara bukan muhrim. Mereka…