Skip to main content

kelas bahasa rusia kali pertama...

assalamualaikum wrb..

apa khbr? harap2 sihat lar yepp... 
hari ni, bermulalah satu sejarah dalam hidup sy. first tme nk bljr bhs rusia. mula2 rase excited sgt sbb ye lar, dpt ilmu baru... pagi td bgun lwt lar jugak. planning awal nk puase sunat rejab, tp terpaksa x puase bcoz x sempat nk bgun sahur... insyaAllah esk lar puasa...

uish... berbalik kepada topik asal, kelas bahasa rusia. kelas start pkul 8.30 pg.. perghhh.. awalnye. pastu habis pkul 12.30tgh hri. ptg pulak start pkul 4 hingg 6.... memang menggugat keimanan lar.. huhu... hahaha... lecturer y mngajar kiteorg namenye madam elena... tp spatutnya kami dpecahkan kpd 2 grup. memandangkan lecturer sorng lagi ada mslh, kami kene bljr dlm satu grup y besar... 

pembelajaran kami y pertama adlh tentang alphabet, numbers,... n vocab... n ad lar sikit2 struktur ayat. mau x terbelit lidah nak sebut perkataan rusia ni. ye lar. memang totally different dri segi tulisan n bunyi... but, biase lar. bru first day. tu pun dah dikire ok.. muahaha..
kelas bahasa rusia bersama madam elena dan suaminya, mr michael
hurm... hari ni jugak dah sminggu sy meninggalkan puncak alam. rndu tu ad lar jugak.. huhu.. cam ne ea kwn2 kat sane. hopefully, they alwys in happy.... n still hve a big laugh... hahaha...

ok.. beress... nk tdur plak. ye lar. suara dah hilang duk hafal perkataan. badan n otak pon letih. esk ada lg kelas bhs rusia. sme mcm jdual hari ni. moge2 sy dpt bljr dgn baek n bleh speak russia fluently.

okeyh..
assalamualaikum...

Comments

Popular posts from this blog

teks syarahan: kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang

Bismillahirrahmanirrahim… ( Selawat ) Ribuan terima kasih saudara/saudari pengerusi majlis. Barisan panel hakim yang sentiasa tegak berpaksikan kebenaran, Serta muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Assalamualaikum wrb
Kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang, wahana hebat, tajuk syarahan saya pada hari ini. Sebelum kata demi kata disusun rapi, sebelum ayat demi ayat dilontarkan, izinkan saya melakukan sedikit pendefinisian tajuk ideologi saya ini. Kemantapan boleh diistilahkan sebagai keadaan yang mantap atau stabil. Manakala akidah beerti kepercayaan dan keyakinan yang betul serta sahih yang bertapak di dasar hati tentang Allah dan Rasul. Seterusnya istilah melahirkan boleh ditafsir sebagai mengadakan atau mewujudkan. Frasa modal insan membawa erti modal yang ada pada seseorang insan, seperti ilmu pengetahuan, dan kekuatan mental, fizikal serta rohani. manakala Cemerlang pula menurut kamus dewan membawa maksud menyerlah atau menonjol. Konklusinya, kemantapan akida…

esei: negeri bersih, rakyat sihat

Hadis baginda Rasulullah s.a.w. bermaksud, amat jelas kepada kita semua. Ia secara langsung menekankan tentang peri pentingnya kebersihan itu dalam kehidupan seorang muslim dengan meletakannya sebagai sebahagian daripada imannya. (riwayat Ahmad, Muslim, al-Tirmidhi dan Ibn Majah)
Potongan hadis di atas jelas menggambarkan bahawa agama Islam amat menekankan aspek kebersihan. Malah, semua agama di dunia ini juga amat menekankan aspek kebersihan dalam kehidupan beragama. Ini jelas menunjukkan bahawa kebersihan amat penting dalam kehidupan seharian kerana kebersihan merupakan pemangkin kepada kesihatan manusia. Bertunjangkan kepada perkara tersebut, langkah sederap telah diambil oleh pihak Kerajaan Negeri Terengganu bagi memastikan semua rakyat di negeri bertuah ini sihat disamping persekitarannya yang bersih. Negeri Bersih Rakyat Sihat. Menyelusuri bait kata “Negeri Bersih, Rakyat Sihat” pelbagai perspektif mahupun lontaran idea dapat kita berikan. Hasrat murni pihak kerjaan negeri dibawa…

Travelog Musafir, Turki : Sultan Muhammad Al Fateh, ikon untuk pemuda

Assalamualaikum wrh.
Bagaimana si 'Iman' kita hari ini? Semoga ianya terus ampuh dan utuh, insha Allah.


Untuk entry kali ni, aku ingin kongsikan pengalaman menjejakkan kaki ke makam salah seorang hamba Allah yang pernah disebut dalam hadis Nabi SAW. Beliau tidak pernah bertentang mata dengan Rasulullah namun  Rasulullah menyebutnya dalam satu hadis.

Sabda Rasulullah SAW ketika menggali parit dalam peperangan Khandaq, "...Konstantinopel (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera..." (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Hebatkan beliau? Siapa beliau ini?

Beliau merupakan Sultan Mehmet bin Sultan Murat atau lebih sinonim dengan gelaran "al-Fateh".
Beliau perupakan seorang rijal (pemuda) yang sangat hebat kerana pada usia 21 tahun beliau telah berjaya menawan Kota Kontantinopel (kini Istabul) dan membentuk kerajaan islam. Hebat. Makam beliau terletak di Masjid Fateh, Istanbul.

Tetapi apakah …