Skip to main content

Posts

Showing posts from November, 2012

Gaza, kita, mereka dan dia

#prayforGaza
boleh dikatakan hampir setiap hari atau mungkin hampir setiap masa ada saje news ataupun ape2 jenis post di facebook mengenai Gaza (palestin) kan? alhamdulillah. makin ramai rakyat Malaysia ni yang 'cakna ummah' dan mempunyai kesedaran akan kepentingan persaudaraan islamiah.

nampaknya isu Gaza ini telah bertapak dan telah berjaya menarik ramai hati2 manusia untuk duduk sekali dan bersama-sama menyumbang apa yang termampu. tak kira kamu itu siapa, apa jawatannya, apa umurnya ataupun apa sahaja. Alhamdulillah.

orang kenamaan di Malaysia bersama Gaza



golongan artis juga bersama Gaza




alhamdulillah x1000 kerana Gaza inilah, hati-hati mereka dan juga kita tersentuh. semoga Allah sentiasa memberi hidayah dan petunjuk kepada kita agar kita terus memahami islam serta mengamalkan islam secara menyeluruh. insha Allah.
wassala.
p/s: KEEP PRAYING FOR GAZA

gambar2 ini diambil dari: Najib RazakAfdlin Shauki Hisyammuddin Hussein mStar Online



fakta menarik pejuang di Gaza

jom kita kenali siapakah Brigade Al-Qassam, pejuang yang melawan Zionis di GAZA...


menjadi anggota hamas sama ada penyokong atau pendokong, sesiapa sahaja rakyat Palestin dibenarkan kerana ianya terbuka kepada umum sebagai ciri-cri sebuah gerakan Islam yang tidak menghadkan keahlian atau keanggotaan kepada kelompok tertentu sahaja. namun, untuk menjadi anggota sayap ketenteraan Hamas iaitu Brigade Al-Qassam tidak semudah itu kerana ianya memerlukan jiwa-jiwa yang kental dan siap memikul senjata menghadapi Israel.


selain dari seorang Muslim yang baik, berakhlak, mampu menjaga kerahsiaan dan kewaspadaan (sir&hazar) dan berdisiplin tinggi, pimpinan Hamas meletakkan beberapa kriteria khusus untuk seseorang itu layak direkrut sebagai anggota Al-Qassam. Antaranya adalah seperti berikut:

1. mendapat KEIZINAN dari IBU BAPA - tidak rumit kerana rata-rata ibu bapa di Palestin inginkan anak mereka syahid.

2. mendapatkan keizinan dari ketua masjid di tempat tinggalnya yang mengesahkan bahawa…

kami bersamamu

Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar.

hari berganti hari. sedar tak sedar  rupanya telah seminggu berlalu apa khabar agaknya mereka disana sihatkah? kuatkah? gembirakah?
hurmm... Allahu Robbi semakin ramai anak kecil dan si ibu menyahut panggilan dari-Mu pergi mengadap sang Pencipta membawa gelaran 'syuhadah' bersama
syahid-Mu menjadi saksi perjuangan hingga ke saat akhir tak gentar tak pula segan mempertahankan tanah tumpah darahmu mendaulatkan islam dibumi barakah

hari lepas menjadi sejarah hari mendatang menjadi impian semoga  hari lalu menjadi pengajaran kami hari mendatang memotivasikan kami
duhai Gaza perjuanganmu tidak keseorangan ya, kami tidak mampu ke sana tidak pula kami mampu mengangkat senjata tetapi doa kami tetap bersamamu semoga tembakan doa kami mampu melemahkan pihak musuh mampu juga memenangkan pihak islam
jika tidak di dunia ini di syurga firdaus tempat kita bertemu duhai saudaraku di Gaza...




perlukah aku peduli?

"pada khamis lalu umat islam di seluruh dunia bergembira menyambut kedatangan tahun baru hijrah 1434h dengan penuh rasa kenikmatan serta kesyukuran. namun, lain pula ceritanya di Gaza. ketika masukknya tahun baharu hijrah, pihak Zionis telah menyerang Gaza dan ramai nyawa yang telah terbunuh. terutamanya kanak-kanak, wanita dan warga emas. serangan keatas Gaza sehingga kini masih lagi berlarutan...."

pedulikah kita??
hurm... mungkin ada sebahagian daripada kita yang tak tahu pun peristiwa ini. atau mungkin ramai yang sudah mengetahuinya. kan? alhamdulillah dan taniah yang telah tahu kerana anda adalah seorang yang "cakna ummah". *tepuk tangan kuat2... hehe. yang masih lagi binggung tu, wake up la.. jgn duk mengelamun je ye.

Allahu robbi. sedih. setiap kali ingin diperkatakan mengenai isu Gaza yang sehingga kini masih buntu untuk mendapatkan keamanan. setiap hari, ada sahaja insan yang akan gugur syahid dek kerana kezaliman Zionis laknatullah. mereka bertindak tanpa …

azam dan keazaman

assalamualaikum bro! ape habaq? harap2 sihat la naa..

fuhh.. sedar tak sedar kita dah di penghujung tahun hijrah. cepatnya masa berlalu... opsss, ade ke yang tak tahu yang kita dah nak masuk tahun baru ni? aishhh brader. mai sini nak habaq, kita skrg ni nak masuk tahun baru Islam, 1434H. ok? alhamdulillah.

apa biasanya org buat ye kalau nak masuk tahun baru ni? emm.. kereta baru? rumah baru? isteri baru? aishhhh... bukan2... "azam tahun baru!" haa.. itulah yang kami cari, taniah2. tp, macam mane dengan azam tahun lalu? dah settle atau.... atau..... (malu nk ckp). hehe. tak pe. aku memahami.


sesiapa yang nak tanamkan azam baru, silakan. dlm list azam kita tu, jgn lupa azamkan juga untuk perkara2 yang mampu membawa sy, kamoo, brader2 dan sisters2 ke sorga. insha Allah. kepada yang berazam untuk "berHIJRAH", ayuh teruskan! taniah, anda adalah manusia hebat yang dipilih oleh Allah untuk berHIJRAH. tanamkanlah tekad untuk berHIJRAH menjadi seorang hamba Allah yang lebi…

jom jadi OSEM!

assalamualaikum you oolllllzzz....
hah! jom jadi OSEM!  errkkk... ape tu OSEM? nak tahu, nah. tengok gambar kat bawah ni.. ^_^


insha Allah, semoga kita berusaha menjadi "Ordinary Student, Extraordinary Muslim".
wassalam.
p/s: bulatkan tekad, tingkatkan langkag!



dunia mereka

indahkan dunia ini.
bestkan hidup ini.

ya. hidup ini bermacam-macam kemanisannya. lihatlah kiri dan kanan kita. hiburan, gaming, aweks, konsert, nyanyian, taman tema, facebook, youtube, twitter dan sebagainya. wow! bestnye dikelilingi perkara yang sangat menyeronokkan itu...


"rugi la kau tak pergi konsert K-Pop semalam. best siotttt...!"

"bhaiiii, aku have fun giler semalam. jom la join aku malam ni kat BB pulak!"

"what's up broo.. cam mane dgn awek smlm? syok tak dating dengan dia?"

"eh, semalam aku tengok vid awek tu... perghhhh... @#$%^&..."

hah! itu lah antara bualan mungkin sebahagian daripada sahabat kita di luar sana. fuuhh.. ganas...ganas... ya Allah, bahagianya hidup mereka kan? macam tiada masalah langsung kerana hidup mereka sentiasa dikelilingi sesuatu yang 'menarik'. menarik? mungkin.... itulah dunia mereka.

dunia oh dunia, manismu boleh menyebabkan "diabetes" kepada penggemar 'kemanisan' itu. manis it…

nota cinta = 2:45

pautan: tempat memohon, solat, sabar, khusyuk, tafsir al quran bergambar, mohon kepada Allah, solat sungguh berat kecuali...

sweetnye korang... ^_^

apabila kita uplaod gambar kita bersama 'pasangan kekasih hati intan payung' kita tu, pasti akan mendapat jumlah "like" yang tinggi kan? dan mungkin komen sampai beratus-ratus. pergghhh.... hebat siott.... suke2.. auuuwwww...

antara komen yang biasa la orang akan tulis,

ya Allah, sweetnye korang. bak kate omputih, sweet like chocolate!

semoga bahagia korang!

sweetnye die...

hensem dan cantik la korang. macam pinang dibelah lapan belas! huhu..

dan ape-ape lagi la komen yang kadang-kadang aku pun dah tak tahu nak baca... pening2... hehe.

errkk.... tapi, betul ke apa yang kita buat tu? kita upload gambar bersama yang bukan mahram bagi kita. senang citer die tu bukan isteri/suami kita yang sah. siap duduk berpegangan tangan, duduk rapat2, bersentuhan. aishh.. tak rasa ape2 ke derrr? hurm... jom kita reflex balik diri kita ni... kita berfikir dan muhasabah diri ini... mari kita hayati satu firman Allah:

"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah s…

nota cinta = 2:107

pautan: penolong manusia, Allah Maha Penolong, pelindung terbaik, pemilik kerajaan, tafsir al quran bergambar

nota cinta = 13:28

capaian: mengingati Allah, menenangkan hati, cara tenangkan hati, hilangkan stress, release tension, faedah membaca al-quran.

Ditegur

"Ya Allah, lamanya aku tidak menjejakkan kaki ke 'rumah-Mu',"detik hati ini...
Sejak dua tiga minggu ini, kurasakan sangat rindu untuk beriktikaf di rumah yang penuh ketenangan itu, masjid. Ya, memang benar. Aku akui sukar bagi aku untuk menjejakkan kaki apatah lagi bersujud di dalam rumah Allah dek kerana kehidupan dibumi asing bagi islam ini. Perjalanan menuju ke masjid ini tidaklah begitu jauh hanya memakan masa hampir 1jam sahaja. Namun, kerana kemanisan dunia telah memberatkan kaki serta hati ini untuk singgah di sana. Fuhhh.. sangat memerlukan pengorbanan dan iktikad yang kuat....

"dari niat, terlahirnya perbuatan"

Alhamdulillah, hari ini Allah telah ringankan kaki ini untuk melangkah dan terus melangkah menuju rumah-Nya. Dulu aku pernah ke sini. Masih teringat lagi akan cebisan memori kali pertama aku melabuhkan diri, sujud menunaikan kewajipan seorang mukmin. Alhamdulillah×100. Tak terkata di mulut ini kecuali melahirkan puji-pujian kepada Illahi. Ak…