Skip to main content

Posts

Showing posts from June, 2011

Berbohong dan Menghampiri Zina

assalamualaikum wrb.. sekadar untuk perkongsian bersama..

para pembaca diminta menekan link yang terdapat di bawah gambar ini... terima kasih...
Berbohong dan Menghampiri Zina | iluvislam.com + discover the beauty of islam


BUAT DUIT?  KLIK DISINI

disebalik israk dan mikraj...

assalamualaikum wrb...
bagaimana 'meter' keimanan kita pada hari ini?
semoga 'meter' kita itu semakin meningkat, insyaAllah..


hari ni merupakan 27 rejab, ramai yang bercakap-cakap mengenai satu peristiwa, iaitu perstiwaisrak mikraj


hurm.. mesti setiap tahun akan ada lar ceramah mengenai peristiwa mulia ini. namun yang menimbulkan persoalan adalah sejauh mana penghayatan kita terhadap peristiwa ini??? apakah  kita telah mengambil pengajaran yang terdapat dalam peristiwa ini. antaranya, peristiwa perintah kewajipan solat.


Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.

Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulul…

me and you...

Because existence can become severe in one day, just sense me and I'll be there. In the minds eye, I'm not so far away.
If you hold out your hand, in the whispers, I'll become the zephyr. and besiege you.

If your eye's upon the stars, in the crystalline darkness, I'll become the moon. And the light shall guide you.

If you rest upon the ground, in the warmth, I'll become the grass. And embrace you.
If you turn outside, in the wetness, I'll become the rain. An upon your forehead, kiss you.
If you free the air, in the light of day, I'll become the sun. And smile for you.
Between the miles- if you need me. If you need a friend. Let me be the friend, I want to be.





BUAT DUIT?  KLIK DISINI

virus "1 litre of tears"...

assalamualaikum wrb...
apa khabar iman anda pada hari ini? adakah mendatar? atau semakin mantap? insyaAllah iman kita semakin bertambah hendaknya....




tak taulah. sekarang ini, telah melanda satu wabak yang agak berbahaya juga lar kat sini. semakin ramai yang telah dijangkiti virus "1 litre of tears". ni semua salah si penyebarnye... (nama terpaksa dirahsiakan) hahaha...


ye lar. mana tak nye. ada yang tengah makan kat kafe pun boleh layan citer ni. ni kan pulak malam-malam sebelum tido. lepas tu start lar babak air mata. masing2 mata merah... huhu... walaupun lelaki egonye tinggi, susah nak titiskan air mata, tapi bile tengok citer ni, hilang keegoaan. ada jugak yang control macho, haha... tahan sebak...


bukan ape lar. memang citer ni betul-betul menyentuh perasaan. cerita mengenai kehidupan seorang gadis yang mengalami sejenis penyakit yang menyebabkan urat sarafnya kurang berfungsi... huhu. nak tulis sinopsis pun tak tahu sebab tak tengok habis lagi citer ni. so, sape2 yang nk …

here i am...

When you are sad,
and you feel you can't go on.
Tears well in your eyes
and the pain is so strong.

So far from your friends,
and you're all on your own.
No-one to run to,
So very alone.

When all seems so useless,
and you can't take anymore.
As you put on your coat,
and head for the door.


Remember.......

I was there once,
lost, all alone
You can cry in my ear,
Just pick up the phone.

When you are lonely and feeling so blue
Someone is thinking ...thinking of you
















BUAT DUIT?  KLIK DISINI

kefakiran membawa kepada kekufuran...

assalamualaikum wrb..
privet, kak dela?? ( hi, how are you_in Russia)

huhu.. pada entry kali ni, tergerak jiwa ini ingin berbicara mengenai kefakiran membawa kepada kekufuran.


pernah terdengar satu kisah benar yang agak mendukacitakan bagi kita penganut umat islam. kisah ini terjadi di salah sebuah negeri di pantai timur malaysia.

di sebuah kampung yang agak terpencil, jauh dari arus pemodenan, tinggal sebuah keluarga yang sangat miskin. kehidupan keluarga ini ibarat makan pagi kais pagi dan makan petang kais petang. kadang kala mereka terpaksa menahan kelaparan dek kerana tidak mempunyai wang untuk membeli wang. jika ada pun makanan, hanyalah nasi yang berlaukkan garam dan gula. tidak pernah menjamah daging lembu, jauh sekali ingin menjamah lauk ayam. jauh berbeza dengan kita yang hampir setiap hari disajikan dengan lauk pauk yang cukup enak lagi lazat.


kehidupan mereka amat daif. tempat berteduh mereka dibawah pondok buruk yang hanya tunggu masa untuk menyembah bumi. kelihatan cahaya…

when there's a will, there's a way...

assalamualaikum wrb... peace be upon you.
how're you? hopefully all of us are in the best of health. insyaAllah... 

when we talk about success, we must know that success is not comes without effort. am i right?

dreaming sometimes make us feel more motivated to achieve our goal. "mind setting" is the key of success. it's because, when we set in our mind to get the goal, insyaAllah, we must focus for that thing. when there's a will, there's a way.

but, one more thing to be remembered. life is just like a wheel. sometimes we are up. and sometimes we are down.

so, when we're at the top, not so satisfied what we already achieved. but, try to improve ourselves much more better.
and when we're at bad condition. try to think positive because there's something to be re-check. Allah don't do all the things to us without any reason. there's must be why and we need to take a look what we have done.
last but not least, we have to remember that Allah is not cruel. Allah gives…

duhai saudaraku, bingkas bangkit!

assalamualaikum wrb...

sedih....! itu sahaja yang dapat menggambarkan perasaan ini melihat nasib bangsa melayu kita yang semakin terumbang-ambing. sedarkah kita wahai orang melayu yang kita sekarang ini dijajah di tanah air kita sendiri? sedarkah kita bahawa hak kita sebagai orang melayu dan bumiputera semakin terhakis serta sentiasa dipertikaikan? bangunlah wahai bangsaku yang masih lena dibuai mimpi indah....!

di manakah anak bangsa melayu yang diharap dapat membela nasib kita ini? mana perginya bangsa melayu yang dahulunya dikagumi dek kerana keberanian seperti Hang Tuah? hurm... termenung seketika. melihat data-data dan statistik yang dikeluarkan.... ramainya anak bangsa melayu yang berada di PUSAT SERENTI. ada juga yang lena diulik mimpi gejala sosial. dan ada juga yang terumbang-ambing entah ke mana hala tujunya. apabila merokok menjadi menu harian bangsa melayu, melepak menjadi aktiviti rutin, seks rambang sebagai santapan lazat, pembuangan bayi adalah hobi, pergaulan bebas men…

keagungan mukjizat Mu....

assalamualaikum wrb...
pada pagi ni, terbaca satu arikel yang cukup menarik. tajuk artikel itu,
Budak baca ayat al-Quran elak dirogol, sumber : berita harian_22 jun 2011
ya Allah, sungguh agungnya Mukjizat yang Engkau kurniakan kepada kami. Al-quran, kalam Allah yang mempunyai seribu satu kelebihan dari segala aspek. jika kita meneliti dan mengkaji kalamullah itu, kita mendapati bahawa Al-Quran mendahului zaman. pelbagai penemuan oleh para saintis pada masa kini telah lama disebut di dalam Al-Quran. subhanallah.....
namun, marilah kita bersama-sama bermuhasabah terhadap diri kita ini. adakah kita menjadikan bacaan al-Quran itu satu amalan seharian? berapa lama telah kita tinggalkan al-Quran? adakah kita layak bergelar seorang islam sedangkan kita tidak tahu membaca kalamullah itu? kenapa kita tidak berasa malu kerana tidak tahu membaca al-quran?

astagfirullah.... ya Allah, ampunilah kami ini...
al-Quran umpama benteng pertahanan bagi diri kita ini. al-Quran juga sebagai pembela kita …

doa untukmu teman

assalamualaikum wrb... puisi ini khas ku coretkan buat semua sahabat yang mengenali diri ini. terutamanya sahabat di  SK Seri Budiman (2000-2005) SMK Elit Mak Lagam (2006-2010) TLC UiTM Puncak Alam dan yang lain-lain...

Termenung aku dijendela, Melihat keagungan ciptaan Yang Maha Esa, Teringatkan bibit perkenalan kita, Sudah sekian lama ianya terbina, Ukhuwah suci berteraskan syiar-Nya.
Namun takdir menentukan segala, Kuasa Allah kita akur jua, Mencari ilmu di segenap dunia, Demi mencapai cita-cita dewasa, Jauh dimata dekat di jiwa.

Ya robbi, Ya Rahim, Kuatkanlah getaran ukhuwah kami, Teguhkanlah persahabatan kami, Satukanlah hati-hati kami, Mantapkanlah jati diri kami, Kekalkanlah ikatan kami, Rahmatilah tali silaturahim kami, Natijahkan sebaik-baik kesudahan bagi kami, Terimalah doa kami…. Amin.. ya rabbal ‘alamin…





nukilan: musafir

emm... sedapnye..

assalamualaikum wrb..

lama rasanya tak tulis entry dekat blog aku ni. ye lar. bukan niat tak nak tulis tapi, kerana beberapa faktor, aku tak dapat menulisnya. antaranya, internet kat TATiUC ni boleh tahan lar slow nye, pastu sejak dua menjak ni aku sibuk sikit dengan homework yang banyak. last sekali aku tak ada idea. haha...


ok lar. hari ahad baru ni mak dan ayah ada datang melawat aku. wahh.. seronoknye. ye lar, lama tak balik rumah. yang best nye mereka bawak cup cake yang dibuat oleh abg aku.. emmm.. sedap2... lepas ni abg boleh lar ajar ye.. nak masak cup cake kat Russia nanti... hahaha... nak bagi orang rusia makan..

emm.... sebut pasal memasak ni. bile lar aku nak belajar memasak? nanti kat sane kene memasak. so, kene lar belajar memasak dari sekarang kan? huhu.. niat tu ada tapi masa tu tak berapa nak ada lar. haha.. insyaAllah, nak belajar memasak gak yang simple je... huhu..


emm... tu je kot untuk entry kali ni. buat abg and mama, nanti ajar memasak yepp.. haha..


ok..
assalamuala…