Skip to main content

Posts

Showing posts from July, 2012

pengajaran dari bumi St. Petersburg

assalamualaikum wrh...
ingat lagi post sebelum ni? [ klik di sini ] aku ada cakap yang aku telah berjalan-jalan makan angin di bumi St. Petersburg ni. so, ada satu kisah yang aku rasa sesuai untuk aku merancakkan lagi blog aku ni.. dah tak ade idea lain dah...

ok, begini kisahnye...

alkisah semasa aku dan kawan2 yang lain sampai di bumi ini, kami merancang untuk melawat serta bersolat di sebuah masjid. jadi, selepas mencari hotel dan melepaskan penat kami seketika, kami meneruskan "misi" mencari masjid tersebut. alhamdulillah, ianya tak lah jauh yang kami sangkakan. amat mudah bagi kami untuk mencarinya... alhamdulillah.

ketika kami sampai di hadapan pintu masjid, ada seorang lelaki tua (penjaga masjid) melihat kami. kami bertanya untuk masuk dan solat di sini. namun, kami tidak berkesempatan. kenape? haa... sebab awal lagi. waktu asar pun tak masuk lagi. emm... fikir punye fikir, perut pun dah mengeluarkan isyarat. kami ape lagi, mencari kedai halal dan memenuhi kehendak p…

St. Petersburg, keindahan alam keagungan ciptaan Allah...

assalamualaikum wrh...

Alhamdulillah, pada cuti summer baru-baru ni. aku (dan beberapa kawan yang lain) berkesempatan utk berjaulah (melancong) ke bumi indah, bumi St. Petersburg. St. Petersburg merupakan  salah satu wilayah di persekutuan russia ini. tempat ini amat terkenal dengan tempat pelancongan bertaraf dunia.

mula-mula kaki melangkah di bumi ini, niat pertama kami adalah untuk melangkah serta berziarah di masjid yang terdapat kat St Petersburg. alhamdulillah, Allah memudahkan perjalanan kami untuk mencari sinaran Islam di tanah bertuah ini...

tidak terkata aku tatkala melihat alam ciptaan Allah yang sungguh menakjubkan. melihat peraturan Allah yang cukup sempurna dan indah. terkelu. dalam hati aku asyik menyebut "subhanallah" (Maha Suci Allah). kagum!
"Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat. maka kemanapun kamu menghadap di situlah wajah Allah [83]. Sesungguhnya Allah maha Luas (rahmat-Nya) lagi Maha Mengetahui." surah al Bakarah, ayat 115.

pengalaman &quo…

dah habis dah tahun pertama di moscow!

argghh..... beratnye jari2 ni nak menaip. otak membeku macam ais kat kutub utara dah... maklum lah dah lame tak menekan butang2 huruf ni. hehe.
alhamdulillah, Allah telah gerakkan jari2 pinjaman-Nya ini utk menyampaikan perkongsian utk same2 kita mengambil ibrah (pengajaran) dari segala yang berlaku.
assalamualaikum wrh... kabare? waras? hehe. semoga kite same2 dalam rahmat dan kasih sayang dari-Nya. insha Allah...
Alhamdulillah, pejam celik pejam celik dah habis tahun pertama dalam pengajian perubatan di bumi moscow. sepanjang perjalanan aku di bumi bertuah ini, banyak yang aku pelajari dan alami. yang pahit ada. yang manis macam madu pun ada. tapi, insha Allah, segala pengalaman yang aku kutip ini akan mengubah aku menjadi lebih matang dan dekat pada-Nya. insha Allah.
untuk sedikit perkongsian, aku tampalkan beberapa keping gambar merangkumi setahun aku di bumi soviet ini. perjalanan yang penuh liku-liku dan cabaran. semoga bermanfaat! layann...
















p/s: doakan kejyaan saya dan kawan2 …