Skip to main content

bersyukur dengan nikmat kesihatan....

assalamualaikum wrb...
apa khabar semua? harap-harap sihat lar ye... hargai dan bersyukur dengan nikmat kesihatan yang diberikan oleh Allah sebelum nikmat itu ditarik balik.... (^_^)

emm... agak lama aku tak menaip entry yang terbaru kan? yang terakhir pada 14 Oktober 2011, iaitu entry mengenai perjalanan mencari cahaya Islam di bumi moscow... agak-agak kenapa ye??? banyak faktor. pertama, aku mungkin tak ada idea (tak pergi jalan-jalan kot.. hehehe...). kedua, aku tak berapa nak sihat lar dua tiga hari ni sebab kaki kau terseliuh (hehehe.. buas sangat kot..) dan yang terakhir, aku pun tak tahu kenapa... (hehehe...)



huhhh... untuk entry kali ini, aku nak kongsi pengalaman aku. kan kat atas tadi aku ada kata yang kaki aku terseliuh, betul kan? so, entry pada kali ini bertajuk, "BERSYUKUR DENGAN NIKMAT KESIHATAN". hehehe... ok tak tajuk tu? lantak lar.... huhuhu....

nak dijadikan cerita, semasa aku nak pergi solat jumaat kat pejabat kedutaan, aku berlari untuk dapatkan bas (kat rusia ni, kalau tak berlari untuk dapatkan bas, jangan harap nak naik bas tau...) tetiba, kaki aku masuk lubang dan terjatuh... aduhhh!!! sakit jangan cakap lar.. ( sampai sekarang rasa lagi sikit-sikit sakit tuh.. huhuhu.. padan muke!). selepas itu, aku buat keputusan untuk balik semula ke asrama ( tak jadi pergi solat jumaat ) dan solat zohor di asrama.


-gambar hiasan-
hargai nikmat kesihatan yang dikurniakan oleh Allah.

-gambar hiasan-
sihat sebelum sakit.

dalam tempoh aku sakit tu, baru aku tahu bertapa nikmatnya sihat itu. bila sakit, habis semua rancangan aku tergendala. nak buat apa-apa pun agak perlahan. dan nak solat pun agak susah. namun, aku berfikir bahawa "ini adalah ujian yang sangat kecil yang Allah bagi kat aku jika hendak dibandingkan dengan hamba Allah yang lain, terutamanya Nabi Muhammad SAW". so, aku kuatkan hati dan redha atas ketentuan yang Maha Esa. Mungkin ada hikmah disebaliknya kan? bak kata orang inggeris, Think Positive!



aku juga bersyukur kerana ditakdirkan Allah bergini. (betul tak die ni? bersyukur sebab sakit?). BETUL! orang kata, Allah membuatkan kita sakit sebab ingin menghapus dosa-dosa kecil kita (semoga dosa-dosaku terampun... amin...) selain itu, kesakitan itu adalah ujian dari Allah sebab Allah ingin menguji tahap keimanan kita dan sebenarnya ALLAH SAYANG AKAN HAMBA-NYA. insyaAllah, mudah-mudahan...

Allah itu Maha Mengetahui.

jadi, natijahnya adalah kita harus sabar, tabah dan kuat (dari segi jasmani, emosi dan rohani) untuk menempuh segala bentuk ujian daripada Allah. ingatlah, Allah adalah Maha Perancang dan Dia mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi serta yang ada diantaranya...

buat para sahabat yang sedang ditimpa musibah, ingatlah Allah sentiasa ada bersama kita. pohonlah kepada-Nya nescaya Dia mendengarnya. "Allah takkan akan menguji hamba-Nya melebihi takat kemampuan hamba-Nya...


ok. setakat itu sahaja entry pada kali ini. semoga kita berjumpa lagi pada entry yang berikutnya kelak... insyaAllah. amin...

assalamualaikum wrb...

salam seribu kali sayang dari bumi moscow!






Comments

Popular posts from this blog

teks syarahan: kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang

Bismillahirrahmanirrahim… ( Selawat ) Ribuan terima kasih saudara/saudari pengerusi majlis. Barisan panel hakim yang sentiasa tegak berpaksikan kebenaran, Serta muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Assalamualaikum wrb Kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang , wahana hebat, tajuk syarahan saya pada hari ini. Sebelum kata demi kata disusun rapi, sebelum ayat demi ayat dilontarkan, izinkan saya melakukan sedikit pendefinisian tajuk ideologi saya ini. Kemantapan boleh diistilahkan sebagai keadaan yang mantap atau stabil. Manakala akidah beerti kepercayaan dan keyakinan yang betul serta sahih yang bertapak di dasar hati tentang Allah dan Rasul. Seterusnya istilah melahirkan boleh ditafsir sebagai mengadakan atau mewujudkan. Frasa modal insan membawa erti modal yang ada pada seseorang insan, seperti ilmu pengetahuan, dan kekuatan mental, fizikal serta rohani. manakala Cemerlang pula menurut kamus dewan membawa maksud menyerlah atau menonjol. Konklusinya, keman

SELOKA 5 IKHLAS 2010

guru ‘sporting’ gelaran diberi,                         orangnya cantik baik hati,                                                        mengajar add math senang sekali,                   inilah dia Pn Rozilawaty .                              sibuk kesini sibuk kesana, menjalankan tugas dengan saksama, gila kuasa sudah semestinya, ahmad fikri ketua kita. tanggungjawab berat digalas olehnya, berbudi bahasa tegas orangnya, semua orang mengenali dirinya, Ashrul affiq itulah dia. Ahmad Kamal empunya diri,                                   Kalau tak tanya susah hati,                              Kuat sukan kuat study,                                                Result gempak tentu sekali.                             Setiap hari setiap pagi,                                                             ‘kamen rider’ sedang menanti,                                    Ustaz irsyad gelaran diberi,                          Orangnya serius nakal sekali.                          haf

esei: negeri bersih, rakyat sihat

Hadis baginda Rasulullah s.a.w. bermaksud, amat jelas kepada kita semua. Ia secara langsung menekankan tentang peri pentingnya kebersihan itu dalam kehidupan seorang muslim dengan meletakannya sebagai sebahagian daripada imannya. (riwayat Ahmad, Muslim, al-Tirmidhi dan Ibn Majah) Potongan hadis di atas jelas menggambarkan bahawa agama Islam amat menekankan aspek kebersihan. Malah, semua agama di dunia ini juga amat menekankan aspek kebersihan dalam kehidupan beragama. Ini jelas menunjukkan bahawa kebersihan amat penting dalam kehidupan seharian kerana kebersihan merupakan pemangkin kepada kesihatan manusia. Bertunjangkan kepada perkara tersebut, langkah sederap telah diambil oleh pihak Kerajaan Negeri Terengganu bagi memastikan semua rakyat di negeri bertuah ini sihat disamping persekitarannya yang bersih. Negeri Bersih Rakyat Sihat. Menyelusuri bait kata “Negeri Bersih, Rakyat Sihat” pelbagai perspektif mahupun lontaran idea dapat kita berikan. Hasrat murni pihak kerjaan nege