Skip to main content

Bila "turn" kita pula?

Alhamdulillah wa syukurillah....
Tak terkata dan hanya ucapan syukur mampu dilafazkan kerana kita masih lagi dapat bertemu dengan bulan dzulhijjah yang menyimpan seribu satu kisah. Aku rasa semua dah sedia maklum kot jika tibanya bulan mulia ini, ramai yang terbayang akan jutaan jemaah berpakaian serba putih tawaf mengelili kaabah, berSaie antara safar dan marwah, berwukuf di arafah dan sebagainya. Ye. musim haji.


Allah hurobbi. Sedih, sebak dan tertanya-tanya bila la Allah ingin menjemput aku untuk bertandang ke baitullah al haram. Terasa juga nak melihat kaabah di depan mata kan. Aku pasti setiap yang bergelar mukmin mesti menyimpan impian untuk menjejakkan kaki ke sana kan? The most greatest place in the world wa cakap lu... kalau siapa2 diantara kita yang langsung tidak menyimpan hasrat untuk ke sana tu, sama-sama muhasabah diri kita ini. Haji tu merupakan rukun islam la brother.... kita mesti pasang niat utk ke sana, insha Allah.


Apa? Tak ada duit nak ke sana? Tak ada masa lapang? Siapa nak jaga anak isteri nanti kalau ke sana?
uish... banyak nye alasan. Ingat, duit tak ada sekarang tak pe. Rezeki kan Allah yang bagi. Doa dan mulakan menabung dari sekarang. Dua tiga ringgit sehari pun jadi. Sikit2 lama2 jadi bukt la...

Eh, mai sini nak habaq, pak cik mak cik penoreh getah, penjual nasi lemak pagi2 tu pun dah sampai sana. Mereka kaya ke? Tak kan. Tapi mereka ada niat dan usaha. So, we? Tepuk dada tanya iman... semua persoalan yang lain tu, serahkan pada Allah, insha Allah.

Jadi, jom brader2 sekalian. Sama2 kita pasang niat untuk menunaikan rukun islam yang ke lima tuh... tapi, bkn niat je la. kene sertakan dengan doa dan juga usaha. insha Allah.. amiinn.. moga ketemu di tanah yang suci tu ye.. ^_^

by the way, in this month, let us "upgrade" our 'ibadah' and try to gain reward from Allah as much as we can.
insha Allah...


wassalam...

p/s: kpd jemaah haji malaysia, semoga mendapat haji yang mabrur. insha Allah, ameennn..

Comments

Popular posts from this blog

teks syarahan: kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang

Bismillahirrahmanirrahim… ( Selawat ) Ribuan terima kasih saudara/saudari pengerusi majlis. Barisan panel hakim yang sentiasa tegak berpaksikan kebenaran, Serta muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Assalamualaikum wrb
Kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang, wahana hebat, tajuk syarahan saya pada hari ini. Sebelum kata demi kata disusun rapi, sebelum ayat demi ayat dilontarkan, izinkan saya melakukan sedikit pendefinisian tajuk ideologi saya ini. Kemantapan boleh diistilahkan sebagai keadaan yang mantap atau stabil. Manakala akidah beerti kepercayaan dan keyakinan yang betul serta sahih yang bertapak di dasar hati tentang Allah dan Rasul. Seterusnya istilah melahirkan boleh ditafsir sebagai mengadakan atau mewujudkan. Frasa modal insan membawa erti modal yang ada pada seseorang insan, seperti ilmu pengetahuan, dan kekuatan mental, fizikal serta rohani. manakala Cemerlang pula menurut kamus dewan membawa maksud menyerlah atau menonjol. Konklusinya, kemantapan akida…

esei: negeri bersih, rakyat sihat

Hadis baginda Rasulullah s.a.w. bermaksud, amat jelas kepada kita semua. Ia secara langsung menekankan tentang peri pentingnya kebersihan itu dalam kehidupan seorang muslim dengan meletakannya sebagai sebahagian daripada imannya. (riwayat Ahmad, Muslim, al-Tirmidhi dan Ibn Majah)
Potongan hadis di atas jelas menggambarkan bahawa agama Islam amat menekankan aspek kebersihan. Malah, semua agama di dunia ini juga amat menekankan aspek kebersihan dalam kehidupan beragama. Ini jelas menunjukkan bahawa kebersihan amat penting dalam kehidupan seharian kerana kebersihan merupakan pemangkin kepada kesihatan manusia. Bertunjangkan kepada perkara tersebut, langkah sederap telah diambil oleh pihak Kerajaan Negeri Terengganu bagi memastikan semua rakyat di negeri bertuah ini sihat disamping persekitarannya yang bersih. Negeri Bersih Rakyat Sihat. Menyelusuri bait kata “Negeri Bersih, Rakyat Sihat” pelbagai perspektif mahupun lontaran idea dapat kita berikan. Hasrat murni pihak kerjaan negeri dibawa…

Pelukis Jalanan

Tajuk:Pelukis Jalanan
Penulis:Teme Abdullah
Penerbit: IMAN Publications
Genre: Perkongsian Pengalaman, travelog serta motivasi.

Sinopsis dari buku:

Kisah si pelukis jalanan.
-Dapat biasiswa ke luar negara
-Terkandas di A-Level
-Sambung belajar di UK dengan biaya sendiri
-Kerja di fast food restaurant untuk servive
-Bank account balance = 0.00
-Ditikam belakang oleh rakan sekelas
-Sebulan makan nasi+telur+garam
-Mula melukis di jalanan
-Lukisan mula menempah nama di Instagram
-Dikenali sebagai Teme, si Pelukis Jalanan

***
"Jika diberi peluang berpatah balik masa, perbetulkan semuanya, mengelak kegagalan berlaku, dan hidup dengan selesa, aku akan memilih untuk tidak lakukannya. Kerana pengalaman inilah anugerah bernilai Allah kepada aku." -Teme Abdullah

Ulasan:

Teme. Apakah itu? Nama yang pada mulanya amat janggal bagi aku namun setelah membelek mukabuku (facebook) milik beliau, aku kagum dengan lukisan-lukisan beliau. Unik dan cantik. Ketika di Mosko lagi aku menyimpan hasrat untuk mendapatkan …