Skip to main content

Dimana ‘kerana Allah’ itu?

**artikel ini ditulis oleh saya untuk blog AZAM Russia


*****


“Ok, hari ni siapa mahu berkongsi rasa tentang ayat-ayat yang telah kita tilawah sebentar tadi?” ungkap murabbiku setelah selesai membaca terjemahan ayat al-Quran surah al-An’am bermula ayat 152 sehingga 165.

Itu adalah rutin mingguan kami, bahkan sesi yang akan sentiasa dirindui dan dinantikan oleh kami semua. Duduk sebentar dan beriman sejenak. Pada ‘bulatan gembira’ (baca: usrah) inilah kami berukhuwah sampai diabetes mellitus, bermuhasabah sampai menjentik hati sanubari dan saling menasihati tanda cinta akan saudaranya.

Krikkk...krikk….
Entah mana datang bunyi cengkerik ditengah kota Metropolitan Mosko ini. Hairan.

Seperti biasa, semuanya diam, tersipu malu untuk mengeluarkan mutiara kata dari jiwa mereka termasuk juga aku. Masing-masing khusyuk melihat mushaf al-Quran walaupun pada hakikatnya tunduk kerana tidak mahu dipanggil oleh si murabbi. Kadang kala saling bertentang mata sesama ahli usrah dan hanya mampu tersenyum. Suasana masih lagi diam seribu bahasa.

“Hmmm… abang, saya nak ‘share’ sikit boleh?” Zamri memulakan langkah memecahkan suasana sunyi tersebut.

Eh, sila..sila… Banyak pun boleh Zamri,” balas Ashraf selaku abang murabbi kami.

Zamri terus membaca sepotong ayat al-Quran surah Al-An’am ayat 162 dengan penuh penghayatan dan keinsafan.

قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
“Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam.”

Zamri meneruskan bicaranya, “Dalam ayat ini, perkara pertama yang Allah nyatakan adalah solat. Solat itu mesti kerana Allah. Dah kalau solat pun kita tak ingat Allah, kat luar solat macam mana? Adakah kita akan ingat Allah? Korang nampak tak kat sini betapa besar dan pentingnya solat tu. Bahkan perkara pertama yang akan dihisab oleh Allah adalah solat. Kalau solat kita cun, insha Allah yang lain akan cun! Nak lagi cun, kena la solat berjemaah kat surau kita ni.

Haaaa… boleh la lepas ni Syakiran jadi imam solat isya kat surau,” Tiba-tiba Hazriq menyakat rakan usrahnya.

Ehhh… kenapa aku pula?” balas Syakiran dengan pantas dan penuh serius mukanya tanda menidakkan gurauan sahabat fillah nya itu. Suasana yang tadinya sunyi sepi kini menjadi riuh dengan gelak tawa kami semua.

Ok, dah..dah. Kesian la Syakiran tu. Zamri, boleh sambung,” kata abang Ashraf.

Hahaha. Lepas ni boleh kita gilir-gilir jadi imam kat surau ye. Ok, seterusnya Allah ada sebut tentang ibadat kan. Jadinya seluruh kehidupan kita sepatutnya juga adalah ibadat kerana Allah dan mengharap semata-mata balasan pahala dari Allah swt. Dari kita bangun tidur sehinggalah kita tidur balik. Bahkan tidur itu juga adalah ibadat kita. Lepas tu, yang terakhir Allah ada menyebut tentang hidup dan mati kita juga kerana Allah.”

Cantik Allah susun ayat ni. Kalau kita nak mati dalam keadaan baik, kita mesti jaga solat, banyakkan ibadat dan hidup dalam keadaan yang baik juga. Baru boleh mati dalam keadaan baik kan?” Hakimi menyampuk dengan wajah penuh takjub.

Betul tu Hakimi. Sepatutnya seluruh kehidupan kita adalah kerana Allah. Hanya kerana Allah. Baik belajar kita, makan kita, tidur kita ataupun bersukan kita itu semua mesti kerana Allah. Tetapi, adakah seharian kehidupan kita itu kerana Allah? Dimana nya kerana Allah tu kalau Quran pun tak baca, solat pun tidak, bahkan yang paling sedih kita duk asyik buat perkara yang tak baik…. Agak-agak macam mana?” Tambah Zamri dengan penuh menusuk bicaranya.

Allah.. Jazakallah khayr Zamri atas satu muhasabah yang bagi abang sangat..sangat baik. Bahkan thorboekkk! Jadi, sahabat yang abang cintai dan sayangi kerana Allah. Sungguh pengakhiran kita nanti sangat bergantung bagaimana kita hidup sekarang ini. Kalau mahukan pengakhiran yang dekat dengan Allah, hiduplah dalam keadaan dekat dengan Allah. Kalau mahukan akhir kata kita nanti adalah ‘La Ilaha Illah’ makanya kehidupan kita juga mesti lazimi ungkapan tersebut, bukannya asyik mencarut tak tentu pasal. Semoga kita sama-sama dapat mujahadah untuk hidup sebagai seorang mukmin yang terbaik agar mendapat pengakhiran yang terbaik juga. Amin.” Hurai Abang Ashraf tanda menutup pertemuan hati dan jasad kami pada hari itu.

Semua kami mengangguk tanda faham. Bulatan gembira kami pada hari itu diakhiri dengan satu persoalan besar untuk dibawa pulang sebagai muhasabah bersama, DIMANA ‘KERANA ALLAH’ ITU?

Comments

Popular posts from this blog

teks syarahan: kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang

Bismillahirrahmanirrahim… ( Selawat ) Ribuan terima kasih saudara/saudari pengerusi majlis. Barisan panel hakim yang sentiasa tegak berpaksikan kebenaran, Serta muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Assalamualaikum wrb
Kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang, wahana hebat, tajuk syarahan saya pada hari ini. Sebelum kata demi kata disusun rapi, sebelum ayat demi ayat dilontarkan, izinkan saya melakukan sedikit pendefinisian tajuk ideologi saya ini. Kemantapan boleh diistilahkan sebagai keadaan yang mantap atau stabil. Manakala akidah beerti kepercayaan dan keyakinan yang betul serta sahih yang bertapak di dasar hati tentang Allah dan Rasul. Seterusnya istilah melahirkan boleh ditafsir sebagai mengadakan atau mewujudkan. Frasa modal insan membawa erti modal yang ada pada seseorang insan, seperti ilmu pengetahuan, dan kekuatan mental, fizikal serta rohani. manakala Cemerlang pula menurut kamus dewan membawa maksud menyerlah atau menonjol. Konklusinya, kemantapan akida…

esei: negeri bersih, rakyat sihat

Hadis baginda Rasulullah s.a.w. bermaksud, amat jelas kepada kita semua. Ia secara langsung menekankan tentang peri pentingnya kebersihan itu dalam kehidupan seorang muslim dengan meletakannya sebagai sebahagian daripada imannya. (riwayat Ahmad, Muslim, al-Tirmidhi dan Ibn Majah)
Potongan hadis di atas jelas menggambarkan bahawa agama Islam amat menekankan aspek kebersihan. Malah, semua agama di dunia ini juga amat menekankan aspek kebersihan dalam kehidupan beragama. Ini jelas menunjukkan bahawa kebersihan amat penting dalam kehidupan seharian kerana kebersihan merupakan pemangkin kepada kesihatan manusia. Bertunjangkan kepada perkara tersebut, langkah sederap telah diambil oleh pihak Kerajaan Negeri Terengganu bagi memastikan semua rakyat di negeri bertuah ini sihat disamping persekitarannya yang bersih. Negeri Bersih Rakyat Sihat. Menyelusuri bait kata “Negeri Bersih, Rakyat Sihat” pelbagai perspektif mahupun lontaran idea dapat kita berikan. Hasrat murni pihak kerjaan negeri dibawa…

Pelukis Jalanan

Tajuk:Pelukis Jalanan
Penulis:Teme Abdullah
Penerbit: IMAN Publications
Genre: Perkongsian Pengalaman, travelog serta motivasi.

Sinopsis dari buku:

Kisah si pelukis jalanan.
-Dapat biasiswa ke luar negara
-Terkandas di A-Level
-Sambung belajar di UK dengan biaya sendiri
-Kerja di fast food restaurant untuk servive
-Bank account balance = 0.00
-Ditikam belakang oleh rakan sekelas
-Sebulan makan nasi+telur+garam
-Mula melukis di jalanan
-Lukisan mula menempah nama di Instagram
-Dikenali sebagai Teme, si Pelukis Jalanan

***
"Jika diberi peluang berpatah balik masa, perbetulkan semuanya, mengelak kegagalan berlaku, dan hidup dengan selesa, aku akan memilih untuk tidak lakukannya. Kerana pengalaman inilah anugerah bernilai Allah kepada aku." -Teme Abdullah

Ulasan:

Teme. Apakah itu? Nama yang pada mulanya amat janggal bagi aku namun setelah membelek mukabuku (facebook) milik beliau, aku kagum dengan lukisan-lukisan beliau. Unik dan cantik. Ketika di Mosko lagi aku menyimpan hasrat untuk mendapatkan …