Skip to main content

program transformasi mahasiswa ke luar negara...

assalamualaikum wrb...
apa khabar iman saudara serta saudari sekalian? diharap agar ianya dalam keadaan yang terbaik. insyaAllah.



seperti yang diberitahu dalam entry yang lepas, (menghadiri kursus kenegaraan mahasiswa ke luar negara...). aku telah menghadiri kursus PROGRAM TRANSFORMASI MAHASISWA KE LUAR NEGARA. kursus ini wajib dihadiri oleh semua mahasiswa yang akan berangkat ke luar negara.

emm.. macam-macam yang aku rasai sepanjang kursus ni. mula-mula agak excited nak join kursus ni. mula-mula sampai, mase tuh dah pukul 6 lebih. so, kiteorang ni dah terlewat untuk taklimat. sampai-sampai saje, kami diberi tempat penginapan. antara mereka yang jadi roomates aku ialah ajwad, fakrul, auny, fakhri dan khairil. mula-mula buka pintu bilik tuh, perhhh...! terkejut beruk masing-masing. bile amat cantik dan selesa. tak rasa pun macam tengah berkursus. rasa macam tengah bercuti. ye lar. nama tempat ni pon BUKIT KELUANG BEACH RESORT. memang lar cantik kan...


ok. pada malam tu, bermula lah kursus ini. macam biasa, bila dah sebut kursus BTN, mesti lar ceramah yang banyak. tapi ada satu slot ceramah yang amat aku gemari. iaitu slot bersama tokoh. tak silap aku, tokoh ni ialah prof. dr. zainy. dia seorang tokoh yang amat hebat. kagum aku dibuatnya. insyaAllah, aku akan ikut jejak langkahnya. amin...




next, slot LDK. slot ni kami dbahagikan kepada 7 kumpulan. aku adalah kumpulan 7. fasilitator aku ialah en. marzuki atau lebih mesra cg marzuki. dalam slot ni, aku banyak dapat pengetahuan baru dan info-info terkini pasal negara. agak best lar jugak...


ahli kumpulan 7 bersama cg marzuki


emm.... antara aktiviti lain adalah, BBQ, riadah ke pantai, terawih bersama, tazkirah subuh, dan lain-lain lagi. anyway, program ini banyak memberi aku pengalaman baru. dan banyak juga mengajar aku erti persahabatan sejati. insyaAllah, segala ilmu yang aku peroleh ini akan aku guna pada masa hadapan demi bangsa, agama dan negara aku....insyaAllah...


assalamualaikum wrb...
salam 1Malaysia...!





Comments

Popular posts from this blog

teks syarahan: kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang

Bismillahirrahmanirrahim… ( Selawat ) Ribuan terima kasih saudara/saudari pengerusi majlis. Barisan panel hakim yang sentiasa tegak berpaksikan kebenaran, Serta muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah sekalian. Assalamualaikum wrb Kemantapan akidah melahirkan modal insan cemerlang , wahana hebat, tajuk syarahan saya pada hari ini. Sebelum kata demi kata disusun rapi, sebelum ayat demi ayat dilontarkan, izinkan saya melakukan sedikit pendefinisian tajuk ideologi saya ini. Kemantapan boleh diistilahkan sebagai keadaan yang mantap atau stabil. Manakala akidah beerti kepercayaan dan keyakinan yang betul serta sahih yang bertapak di dasar hati tentang Allah dan Rasul. Seterusnya istilah melahirkan boleh ditafsir sebagai mengadakan atau mewujudkan. Frasa modal insan membawa erti modal yang ada pada seseorang insan, seperti ilmu pengetahuan, dan kekuatan mental, fizikal serta rohani. manakala Cemerlang pula menurut kamus dewan membawa maksud menyerlah atau menonjol. Konklusinya, keman

SELOKA 5 IKHLAS 2010

guru ‘sporting’ gelaran diberi,                         orangnya cantik baik hati,                                                        mengajar add math senang sekali,                   inilah dia Pn Rozilawaty .                              sibuk kesini sibuk kesana, menjalankan tugas dengan saksama, gila kuasa sudah semestinya, ahmad fikri ketua kita. tanggungjawab berat digalas olehnya, berbudi bahasa tegas orangnya, semua orang mengenali dirinya, Ashrul affiq itulah dia. Ahmad Kamal empunya diri,                                   Kalau tak tanya susah hati,                              Kuat sukan kuat study,                                                Result gempak tentu sekali.                             Setiap hari setiap pagi,                                                             ‘kamen rider’ sedang menanti,                                    Ustaz irsyad gelaran diberi,                          Orangnya serius nakal sekali.                          haf

esei: negeri bersih, rakyat sihat

Hadis baginda Rasulullah s.a.w. bermaksud, amat jelas kepada kita semua. Ia secara langsung menekankan tentang peri pentingnya kebersihan itu dalam kehidupan seorang muslim dengan meletakannya sebagai sebahagian daripada imannya. (riwayat Ahmad, Muslim, al-Tirmidhi dan Ibn Majah) Potongan hadis di atas jelas menggambarkan bahawa agama Islam amat menekankan aspek kebersihan. Malah, semua agama di dunia ini juga amat menekankan aspek kebersihan dalam kehidupan beragama. Ini jelas menunjukkan bahawa kebersihan amat penting dalam kehidupan seharian kerana kebersihan merupakan pemangkin kepada kesihatan manusia. Bertunjangkan kepada perkara tersebut, langkah sederap telah diambil oleh pihak Kerajaan Negeri Terengganu bagi memastikan semua rakyat di negeri bertuah ini sihat disamping persekitarannya yang bersih. Negeri Bersih Rakyat Sihat. Menyelusuri bait kata “Negeri Bersih, Rakyat Sihat” pelbagai perspektif mahupun lontaran idea dapat kita berikan. Hasrat murni pihak kerjaan nege